1. مقدمه

امروزه محصولات فرهنگی کارآمد دارای دو بخش اساسی شامل محتوای فرهنگی مناسب و بستر فناوری پیشرفته هستند. حصول پیشرفت قابل قبول در این عرصه نیازمند تلاش هماهنگ در هر دو بخش اساسی می باشد. در این رویداد بزرگ ظرفیتهای ملی تولید محتوی با قابلیت بارگذاری بر بستر فناوری پیشرفته شناسایی و فعال خواهد شد . تولید محتوای دیجیتال در کشور به اعتراف همه نخبگان امری بسیار مهم و حیاتی می باشد.

در این راستا دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف با حمایت بسیاری از نهادهای ذی ربط طرح ” جشنواره دایمی تولید محتوای دیجیتال ایران” را به اجرا درآورده است. در این طرح استعدادهای بالقوه این عرصه شناسایی شده و در یک برنامه جدی جهت تقویت توان ملی در این حوزه بالفعل خواهند شد. در واقع این ماراتن فرصتی است تا تیم های شرکت کننده بتوانند در یک مسابقه علمی و هنری نسبت به تولید محتوا با موضوعات کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ و جامعه و سبک زندگی سالم در قالب محورهای الگوریتم نویسی، سناریو نویسی، ui ، ux در حوزه های بازی رایانه ایی، نرم افزار تلفن همراه و وب سایت انجام می شود اقدام کنند. بنا بر این گزارش؛ تیم های شرکت کننده فرصت دارند تا در مدت ۱۲ ساعت و پس از دریافت موضوع مسابقه که بصورت قرعه در اختیارشان قرار گرفته است نسبت به تدوین سناریو و یا الگوریتم محتوایی اقدام کنند. گفتنی ست؛ ترویج و فرهنگ‌سازی در راستای تولید محتوای دیجیتال، شناسایی توانمندی‌ها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه‌ی تولید محتوا، بسترسازی در جهت کارآفرینی دیجیتال مبتنی بر تولید محتوا، تقویت خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال، پرورش خلاقیت در حوزه محتوای دیجیتال، حل مسئله به شیوه‌های گوناگون در فرآیندی خلاقانه، آموزش مبانی تولید محتوای دیجیتال فاخر و حمایت از تولیدکنندگان محتوا از جمله اهدافی ست که در این ماراتن ملی دنبال می شود. خاطرنشان می شود؛ در پایان مسابقه، محصولات تولید شده توسط داوران بررسی شده و برگزیدگان ماراتن انتخاب می شوند و محصولات برگزیده با مشارکت شرکت های فناوری بصورت سامانه های دیجیتال در دسترسی جامعه قرار خواهد گرفت و فرایند تجاری سازی آن انجام خواهد شد.

2 – تعریف

تولید محتوای دیجیتال در بستر های مختلف به صورت گروهی با ایده پردازی و ارائه مستند قابل پیاده سازی و محصول اولیه ، به صورت متمرکز و پیوسته در مدت زمان محدود .

۳- اهداف

تولید محتوای دیجیتال در بستر های مختلف به صورت گروهی با ایده پردازی و ارائه مستند قابل پیاده سازی و محصول اولیه ، به صورت متمرکز و پیوسته در مدت زمان محدود .

4. برنامه زمانبندی

a. فراخوان و ثبت نام :

بین ۲ تا ۶ ماه فراخوان جهت ثبت نام اولیه در جشنواره در نظر گرفته شود

b. انتخاب و اعلام گروه های منتخب

بر حسب میزان شرکت کننده ، ۱۵ روز الی ۱ ماه جهت بررسی رزومه گروه ها و انتخاب گروه های برتر در نظر گرفته شود

c. کارگاه توضیح جشنواره

۱ روز برای گروه های منتخب جهت توضیح جشنواره ، دستورالعمل و قوانین و مقررات کارگاهی ۱ ساعته گذاشته شود. که در این کارگاه بروشور حضور در روز های ماراتون نیز داده می شود .

d. برگزاری جشنواره

۳ روز برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شود .

e. مهلت تکمیل

پس از اتمام برگزاری به شرکت کنندگان ۳ روز مهلت تکمیل محصول طبق قوانین خاصی فرصت داده می شود .

f. داوری

نتایج ، مستندات و محصولات ۱۵ روز جهت داوری نتایج در نظر گرفته شود ( هر میزان شرکت کننده قابل بررسی است ولی کمتر از ۱۵ روز به علت وزن جشنواره پیشنهاد نمی شود )

g. اختتامیه و اعلام برندگان و جوایز

۱ روز برای اختتمایه در نظر گرفته شود . ( پیوست گانت چارت زمانی جشنواره )

  • شرکت کنندگان
    1. گروه سنی

گروه سنی از ۱۴ تا ۲۴ می باشد .

  1. تابعیت

تابعیت افراد از تمام کشور ها می تواند باشد ، ولی در صورتی که در دانشگاه های داخل کشور مشغول به تحصیل باشند .

  1. تحصیلات

از  شروع تحصیلات متوسطه  تا  پایان تحصیلات کارشناسی می باشد .

  1. جنسیت

هر دو گروه پسران و دختران می توانند در جشنواره شرکت کنند ، در گروه های تفکیک شده و یا مختلط بر اساس نحوه برگزاری هر جشنواره .

 

  • گروه شرکت کننده
    1. تخصص ها

لازم نیست به تعداد تمامی تخصص ها عضو در گروه باشد فقط در فرم ثبت نام تیم تمامی تخصص های زیر باید بین افراد تیم وجود داشته باشد ، ممکن است یک نفر چندین تخصص را به عهده بگیرد . تحصیلات افراد یا دوره ها گذرانده شده و یا تجربیات قابل ارائه و استناد باید دلیل انتخاب تخصص برای افراد بوده و قابل استناد باشد .

  1. تعداد

تعداد افراد تیم بین ۳ تا ۵ نفر می تواند باشد .

  1. سرگروه

هر تیم دارای اعضا و یک سرگروه می باشد که تمامی تعاملات ، ارائه فرم ها ، بازخواست ها و غیره از وی انجام می گیرد . بهتر است این فرد مدیریت پروژه را نیز در اختیار داشته باشد ولی باز الزامی نیست .

  1. مدیریت پروژه ( Project manager )
  2. تحلیل گر طراح پروژه ( Design & Analysis )
  • کارشناس برنامه کسب و کار ( Business Plan )
  1. طراح تجربی کاربری (UX )
  2. طراح رابط کاربری ( UI )
  3. گرافیست ( GUI  )
  • طراح بانک اطلاعاتی ( data base )
  • برنامه نویس سمت کاربر( client side programming)
  1. برنامه نویس سمت سرور ( server side programming)
  2. کارشناس شبکه ( Network )
  3. کارشناس محتوایی  ( Content Provider  )
  • مستند ساز ( SRS , FRS , BRS  )
  • برگزاری
    1. پایگاه اینترنتی جشنواره

قسمت هایی که سایت جشنواره حتما باید دارا باشد :

  1. صفحه درباره ما
    1. اهداف
    2. تاریخچه
      1. دوره های قبلی
      2. نتایج ، برندگان و معرفی طرح ها
      3. حامیان مالی و معنوی
    3. چارت سازمانی
    4. چشم انداز
  2. صفحه اصلی ( معرفی جشنواره جدید )
    1. توضیح کامل
    2. مکان و زمان ( ثبت نام ، برگزاری ، اختتامیه )
    3. کانتر معکوس زمان ثبت نام ، زمان برگزاری ، زمان اختتامیه
    4. محور ها
    5. موضوعات
    6. جوایز ، خدمات و تسهیلات
    7. حامیان جشنواره جدید
  • صفحه ثبت نام
    1. فرم ثبت نام
    2. قوانین و شرایط ثبت نام
    3. معتبر سازی و پیگیری ( ایمیل ، پیامک ) (confirmation )
  1. صفحه اخبار جشنواره
    1. خبرنامه
      1. ایمیل
      2. پیامک
    2. صفحه قوانین و مقررات کلی
    3. ارتباط با جشنواره
      1. ایمیل
      2. صندوق پستی
      3. تلفن ، فکس ، پیامک
      4. آدرس ( نقشه )

(پیوست مستند پایگاه اینترنتی جشنواره )

  1. فراخوان ها

فراخوان ها حداکثر ۶ ماه و حداقل ۲ ماه قبل از جشنواره به قسمت های زیر ارسال گردد .

 

  1. دانشگاه ها و دبیرستان ها

جهت ثبت نام گروه های دانشجویی و دانش آموزی به صورت مجازی ( ایمیل ، پیامک ) ، تماس تلفنی ، دعوت نامه  و محیطی ( بنر ، استند ، پوستر )

 

  1. خبرگزاری ها

جهت پوشش خبری فراخوان برای دعوت از شرکت کنندگان تا پایان روز ثبت نام به صورت ارسال متن خبر

 

  • نهاد ها

جهت مشارکت سرمایه گذاری در ماراتون با فراخوان معرفی ابعاد فرهنگی و اجتماعی و مالی ( به صورت بروشور و دعوتنامه همکاری )

(پیوست سه مدل متن  فراخوان جشنواره )

  • نحوه

نحوه ثبت نام باید به جامع ترین صورت ممکن باشد تا بیشترین ورودی اولیه را جهت انتخاب تیم های شرکت کننده داشته باشیم

  1. اینترنتی

مهمترین شیوه ثبت نام داشتن صفحه ای در سایت جشنواره ، جهت ثبت نام به صورت اینترنتی است

  1. تلفنی

باید امکان ثبت نام تلفنی از روابط عمومی جشنواره نیز وجود داشته باشد و به صورت تلفنی فرم ثبت نام گروه پر شود .

  1. پست فرم دستی

امکان ارسال فرم های ثبت نام گروه  به صندوق پستی نیز وجود داشته باشد

 

  1. زمان

زمان ثبت نام هم زمان با شروع فراخوان می باشد ، یعنی در هنگام ارائه فراخوان به خبرگزاری ها و دانشگاه ها ، باید امکان ثبت نام به نحوه های مشخص شده وجود داشته باشد .

  1. ثبت نام گروه
    1. فرم

اطلاعات درخواستی از تمام افراد گروه :

  1. نام و نام خانوادگی
  2. معرفی هر فرد برای تخصص های در نظر گرفته شده
  3. تجربیات گروه در مسابقات ، جشنواره ها و پروژه های دیگر بایکدیگر

(پیوست فرم ثبت نام گروه ها )

 

  1. رزومه افراد

تمامی اطلاعات هر کدام از افراد در رزومه آنها باید وجود داشته باشد لذا یک فرم نمونه رزومه نیز باید به آنها داده شود

(پیوست فرم نمونه رزومه و اطلاعات لازم )

 

  1. شیوه نامه برگزاری ماراتون
    1. زمان و مدت حضور

گروه های شرکت کننده از ساعت ۷ صبح باید در محل جهت شروع جشنواره حضور داشته باشند . انتهای هر روز ساعت ۷ بعد از ظهر می باشد . سه روز برای کل جشنواره در نظر گرفته شده است .

  1. استقرار و امکانات
    1. شهرهای برگزاری

فهرست ده شهر اصلی از تمامی نقاط کشور و دانشگاه هایی که رتبه های بالاتری در این منطقه دارند در ذیل جهت برگزاری دوره های جشنواره آورده شده است .

  1. تهران (شریف ، تهران ، علم و صنعت ، امیرکبیر ، خواجه نصیر)
  2. اصفهان( دانشگاه صنعتی اصفهان )
  3. شیراز ( دانشگاه صنعتی شیراز )
  4. مشهد ( دانشگاه فردوسی مشهد )
  5. تبریز( دانشگاه سهند تبریز )
  6. قزوین ( دانشگاه آزاد بین المللی قزوین )
  7. گیلان ( دانشگاه گیلان )
  8. کرمان ( دانشگاه شهید باهنر کرمان )
  9. اهواز ( دانشگاه شهید چمران اهواز )
  10. بیرجند ( دانشگاه صنعتی بیرجند )
  1. محل برگزاری جشنواره

محل برگزاری جشنواره باید دانشگاه و یا حتی المقدور از اماکن فرهنگی استفاده شود ، این انتخاب محل برگزاری ممکن است مرتبط با موضوعات و محور های انتخاب شده برای جشنواره باشد .

  1. فضای مبله

محلی نیز به صورت مبله  و یا صندلی های راحتی یا نیم کت جهت جابه جا شدن افراد در محوطه وجود داشته باشد .

  1. نحوه استقرار گروه ها
    1. میز و صندلی ها

میز و صندلی یکی از مهمترین ارکان جشنواره است ، تا این حد که مناسب نبودن آن می تواند کارایی را تا ۵۰% پایین بیاورد . هر کدام از افراد باید صندلی و میزی با فضایی حدودی ۱ متر مربع در اختیار داشته باشند ، به صورتی که لبتاپ و دیگر وسایل خود را بتواند به راحتی روی آن قراردهد ، این مورد بر ای طراحی گرافیست ها بسیار حائز اهمیت است .

  1. دستورالعمل و امتیازات فنی و محتوایی
    1. انتخاب موضوع

موضوع مسابقه برای هر تیم در ماراتن به صورت قرعه برای هر گروه مشخص میشود. هر تیم ۳۰ دقیقه فرصت داردتا موضوع مورد نظر خود را تایید نماید، البته هر تیم میتواند برای بار دوم، موضوع دیگری را انتخاب نماید. در این صورت امتیاز از ان گروه کسر میگردد

در صورتی که تیم پس از قرعه ی دوم تمایل به استفاده از موضوع اول را داشت، امتیاز دیگر کسر شده و تیم می تواند همان موضوع اول را انتخاب می نماید.

 

  1. هدف

بر اساس نوع نگرش یک هدف اصلی برای ارائه این راه حل در موضوع مورد نظر تعیین شود  . هدفی که تمام نگرش و چشم انداز  به موضوع را تامین کند .

 

  1. انتخاب عنوان و نام مناسب

انتخاب نام مناسب، انتخاب جامعه هدف، ضرورت استفاده از این محتوا، بازار پیشنهادی و اهداف از جمله مبانی مورد نظر برای شرح و تبیین محتوا می باشد. برای برنامه ، وبسایت برنامه تلفن همراه و … یک عنوان مناسب انتخاب شود ، عنوانی زیبا که قابل ثبت ، تبلیغ و مورد پذیرش عامه باشد

 

  1. لوگو

بر اساس این عنوان یک عکس یا لوگو یا آیکن برای نشان برنامه انتخاب شود . این عنوان و لوگو  در صفحه اول مستند نوشته شود . ( برای طراحی لوگو یک ربع ساعت بیشتر وقت صرف نشود ، این لوگو صرفا جهت معرفی گرافیکی محصول است و در آینده می تواند تغییر کند )

 

  1. شرح ایده و فرایند محصول

بر اساس ایده پردازی گروه مسیر دقیق رسیدن به اهداف تعیین شده  که برنامه طی فرایند هایی می پیماید مشخص شود ، بدین معنی که در یک متن ساده بنویسند که چه می خواهند ارائه دهند ، برخی سوالاتی که به این توضیح کمک می کند عبارتند از :

  1. برنامه شما برای موضوع ایده چه کار های انجام می دهد ، چه فرایند هایی دارد ؟
  2. از کجا شروع می کند ، به کجا می رسد ؟
  • چه ابزار ها و چه میزان نیروی انسانی نیاز دارد ؟
  1. چه امکاناتی ، چه زیرساختی نیاز دارد .
  2. چگونه و در چه مدت زمان آن را انجام می گیرد .
  3. کاربران و مخاطبان برنامه شما چه کسانی هستند ؟
  • آیا برنامه شما قابلیت درامد زایی دارد برنامه آن چیست ؟

 

  1. تعیین موضوعات و قسمت ها

برنامه موضوع بندی یا قسمت بندی شود یعنی یک درخت موضوعی از قسمت ها و زیر قسمت های برنامه نوشته شود ( مثلا برای قسمت اول می شود  صفحه اصلی قرارگیرد) قسمت جدا گانه ای برای مدیریت برنامه در نظر گرفته شود و آن نیز موضوع بندی شود.

 

  1. برنامه کسب و کار

راه های درامد زایی که در شرح ایده نوشته اید را در اینجا تجمیع کرده و حدود تعداد کاربر قابل جذب در فاز اول و حدود درامد های هر قسمت را با هر نسبتی از تبلیغات و دیگر عوامل تاثیر گذار در یک متن یا جدول با هر حدسی که دارید بنویسید ( فقط حدود آن ذکر گردد مهم نیست تا چه درصدی درست باشد )

زمان اجرای طرح 

  • تاريخ آغاز
  • پيش بينی خاتمه
  • جدول زمانبندی اجرای طرح
  • تهيه ( chart Gant چارت گانت )

منابع موردنيازبرای اجرای طرح

  • جدول تعداد نيروی انسانی موردنياز وتخصص های لازم
  • ( سمت – تحصيلات – تخصص /مهارت –سابقه – جدول دستمزد – نوع استخدام)
  • تجهيزات موردنياز ، توليدی /اداری ( ماشين آلات – تجهيزات – ابزار – سخت افزار نرم افزار)
  • نيازهای اطلاعاتی (برای اجرای طرح به چه اطلاعاتی نيازداريم )

تحليل مالی وسودآوری  Estimating

  • نرخ بازگشت سرمايه
  • نرخ بازده داخلی IRR
  • نسبت های نقدينگی
  • نسبت فعاليت
  • نسبت های سودآوری
  • نرخ بازده حقوق صاحبان سهام ٨

جدول خلاصه ازاجرای طرح
درپايان طرح تجاری جدولی ازخلاصه وآيتم هايئ که درسرمايه گذاری تعيين کننده اند وتصميم گيری براساس آنها صورت می گيرد آورده می شود .

اطلاعاتی که دريک Business Plan باید وجود داشته باشند:

مقدمه

  • تاريخچه ومعرفی شرکت
  • عنوان طرح
  • شرح مختصری ازطرح
  • هدف ازاجرای طرح
  • چشم انداز ، (ارائه يک تصويرروشن ازآنچه که می خواهيم به آن برسيم )
  • ماموريت

بازارهای هدف (قلمرو عمليات SCOPIKG  ) ومشتريان

  • برآوردميزان تقاضای بازار (برای يک وياسه سال آينده )
  • برآوردسهم بازارقابل حصول وميزان توليد (برای يک سال ويا سه سال آينده )

بررسی وتحليل رقبا شامل:

  • رقبای مستقيم ،اين رقباشرکت هايی هستندکه دقيقا”کارشماراانجام می دهند
  • رقبای غيرمستقيم ،اين رقباشرکت هايی هستندکه محصولات جايگزينی برای محصولات شما ارائه می دهند
  • تفاوت ياتمايزمحصولات ياخدمات خودرابارقيبان توضيح دهيد  اين موقعيت يابی محصول  POSITIONING PRODUCT  نيز ناميده می شود
  • کانال توزيع ( نحوه فروش / ياارائه محصول )
  • تبليغات (هزينه های تبليغات – روش تبليغات )
  • جدول قيمت محصولات / خدمات
  • روش های بهبودفروش ، ازچه روشهايی برای افزايش فروش وجذب مشتريان بيشتر ، استفاده خواهدشد .

امورمالی :

  • بودجه موردنياز ( تهيه بودجه جامع ) شرح کامل بودجه جامع به پيوست می باشد
  • روش تامين مالی (برای تامين منابع مالی ، ازچه روشی استفاده می کنيد ) بديهی است تهيه طرح توجيه فنی – اقتصادی Study  easibility  برای اخذوام وتسهيلات ضرورت دارد
  • وام بانکی ( ميزان وام – وام دهنده – چگونگی بازپرداخت وام )
  • دارائی ها (ثابت – جاری ) صورت حساب هزينه ها – ثابت ومتغير (دستمزدها –اجاره – تلفن – انرژی – ….. )
  • هزينه استهلاک
  • جدول قيمت تمام شده
  • جدول پيش بينی ميزان درآمد
  • تحليل نقطه سربه سر ( هزينه های متغير – فروش کل /هزينه های ثابت )
  • پيش بينی ميزان سود ٧
  • جدول سودوزيان
  • ترازنامه ( درصورت امکان وبمنظور توان تحليل مالی طرح )
  • جدول سرمايه ثابت
  • سرمايه درگردش
  • جدول کل سرمايه موردنياز
  • نمودارهزينه ها
  • نمودارفروش
  • نمودارسود
  1. مدیریت و زمان بندی تمامی تخصص ها تهیه گانت چارت

مدیریت پروژه باید بر اساس کارهای تعریف شده و سناریوی پروژه به هر کدام از تخصص ها و کارهای اصلی ذکر شده زمان و ساعتی را اختصاص دهد و زمان تحویل تعیین کند ، تا انتهای روز سوم پروژه در تمامی ابعاد تکمیل شده باشد .

(پیوست نمونه گانت چارت مدیریت پروژه )

 

  1. طراحی اولیه رابط کاربری ( UI )

حال شما اشراف بیشتری به ایده وجود دارد و می توان حدود تعداد قسمت ها ، صفحات ، خدمات و غیره را از برنامه خود تشخیص داد  ، لذا دست به قلم شده و شمای بسیار ساده با خطوط و اشکال از صفحات ، قسمت ها و رابط کاربری کاربر و حتی روند فرایند ها روی کاغذ ترسیم شود .

فراموش شود برنامه ایده پردازی حداقل برای هم کاربران و هم مدیریت (administrator )  دارای دسترسی هایی است ، تمامی این صفحات و قسمت ها در نظر گرفته شود که هر کدام از آنها چه می بینند و چه کاری باید انجام دهند . اگر دسترسی های دیگری نیز دارد آن ها هم طراحی شود .

 

  1. تعیین مدل محتوای اولیه ( Content Structure )

مدل محتوای اولیه نشان دهنده نحوه رساندن هر محتوا و قالب محتوایی ( عکس ، فیلم ، انیمیشن ، متن ، صوت و … ) به مخاطب می باشد ، اینکه چطور می خواهند محتوای دلخواهشان را به کاربر بخورانند .

 

  1. طراحی بانک اطلاعاتی ( Database  )

با داشتن اطلاعات مدل محتوایی و طراحی های اولیه گرافیکی ، طراح بانک اطلاعاتی می تواند کارش را شروع کرده و با تقریب خوبی بانک لازم را طراحی نماید .

 

  1. طراحی گرافیکی رابط کاربری ( GUI )

بر اساس طراحی های اولیه انجام شده ، گرافیست ها باید طبق موضوع و مخاطب ، طراحی گرافیکی کامپیوتری قابل پیاده سازی توسط برنامه نویسان سمت کاربر ارائه نمایند .

 

  1. پیاده سازی کد سمت کاربر ( client side progrmming )

گرافیک های کامپیوتری با شرایط درست برای پیاده سازی به برنامه نویسان سمت کاربر برای پیاده سازی داده می شود .

 

  1. تعریف سرور و شبکه تستی ( Server definition&networkc )

کارشناس شبکه به صورت موقت رایانه های شخصی یا لبتاپی را به عنوان سرور جهت بارگزاری محصول توسط افراد تعریف و راه اندازی می کند ، این مورد می تواند قبل از ماراتون هم انجام گرفته باشد تا وقتی در ماراتون به خود اختصاص ندهد .

 

  1. پیاده سازی کد سمت سرور ( Server side programming  )

برنامه نویسان سمت سرور با داشتن شبکه و سرور لازم و طراحی های پیاده شده توسط برنامه نویسان سمت کاربر و بانک اطلاعاتی،  زیربنای پروژه را پیاده سازی می کنند .

 

  1. تولید محتوای دیجیتال اولیه

کارشناس محتوایی با اشراف به سناریوی پروژه می تواند شروع به تولید محتوای لازم اولیه برای معرفی اولیه پروژه نماید .این محتوا باید با متخصص بانک اطلاعاتی جهت بارگزاری نهایی چک شود .

 

  1. مستند سازی

یکی از مهمترین نقش های گروه مستند ساز است ، حتی اگر محصول نهایی به طور دلخواه آماده نگردد ولی مستند ارائه شده توسط گروه گواه محصولی کامل باشد ، شانس برنده شدن و امتیاز بالاتر ، بیشتر است . لذا مستند ساز باید در تمامی روز ها تمامی مراحل ذیل را از کارشناس تخصص های مختلف دریافت کرده و اقدام به ارائه مستند قابل سرمایه گذاری نماید .

  1. جلد مستند

با برنامه word  یک مستند ( ایجاد کنید ) و در صفحه اول موارد زیر را به ترتیب و بزرگ بنویسید

  • موضوع ایده پردازی ارائه شده
  • عنوان برنامه ایده و لوگو یا عکس یا آیکن معرف برنامه
  • تاریخ تهیه مستند ( تاریخ روز اول را یادداشت کنید )
  • نسخه
  • نام تیم ایده پرداز : نام افراد تیم خود را پایین جلد مستند بنویسید.

 

  1. مقدمه و شرح ایده

مقدمه ای مبنی بر نوع نگاه و نگرش شما به ایده ، از زاویه خاص خودتان و دلیل این که این نوع نگرش را انتخاب کرده اید در حداکثر ۱۰ خط یادداشت کنید .در یک متن به صورت ساده و قابل فهم به دور از پیچیدگی و لغات فنی خاص ، برنامه ایده پردازی خود را شرح دهید .

بسیار بر روی نقطه عطف ، و یا همان نقطه تمایز ایده توضیح دهید و بر روی آن تمرکز کنید چو ن این نکته است که باید قانع کننده برای ارائه امکانات و سرمایه گذاری باشد .

  • اهداف

اهداف به ترتیب اولویت به صورت بالت در ۳ تا ۵ جمله ذکر شود .

  1. فهرست موضوعات و قسمت ها

درخت موضوعی بدست آمده را در موضوعات و زیر موضوعات نوشته و توضیحات مربوط به هر کدام را تاحد امکان اضافه نمایید .

  1. توضیح فنی

راجع به مسائل فنی پروژه توضیح کوتاهی داده شود مانند :

  • چه زبانی استفاده شده ؟
  • چه بانک اطلاعاتی ای ؟
  • چه زیرساختی ؟
  • چه پنهای باندی لازم است ؟
  • چه امکانات جانبی ای وجود دارد یا لازم است ؟

و هر آنچه که متخصصان فنی مد نظر دارند را اضافه نمایید .

  1. طراحی های اولیه ( UI )

از همان طراحی های دستی عکس گرفته و در مستند استفاده کنید لازم نیست طراحی های اولیه را به صورت خطی در رایانه پیاده سازی کنید

  • طراحی های گرافیکی (GUI )

طراحی های اولیه دستی را در کنار طراحی های گرافیکی رایانه ای قراردهید که از چه طرح اولیه ای به چه طرح نهایی ای رسیده اید .

  • چیدمان و صفحه بندی

چیدن طراحی ها در قسمت های مختلف توضیحات فهرست موضوعی به صورتی که قابل درک و مرتبط باشد .

 

  1. ارائه برنامه اجرایی
  • تمامی برنامه مدیریت پروژه ، برنامه کسب و کار پروژه را نیز اضافه نمایید .
  • آمار و تحقیقات
  • تحلیل و طراحی
  • پیاده سازی سمت کاربر
  • پیاده سازی سمت سرور
  • ….
  • بارگزاری و راه اندازی
    1. نحوه تولید محتوا

توضیح دهید که چگونه باید محتوای لازم را از موضوع تولید کرد ، با چه قالب محتوایی ای ، با چه توضیحاتی ، به طوری که اگر تیم محتوایی دیگری بخواهد کار محتوای شما را انجام دهد بتواند از توضیحات شما این کار را به نحو احسن انجام دهد .

  1. تولید محتوای اولیه

محتوای تولید شده توسط کارشناس محتوایی را به صورتی که قابل فهم و درک باشد در مستند ارائه نمایید به عنوان مثالی برای تولید محتوای آینده استفاده شود .

  • نقشه فرایند ها ، سایت ، برنامه
  • حال تمام صفحات ، قسمت ها و غیره را دریک صفحه با نمایش ارتباطات آن ها باهم نمایش دهید این صفحه دید بسیار خوبی به کل پروژه به خواننده می دهد .
  • تعیین نسخه

در انتهای کار بر اساس میزان توضیحات انجام شده در کل ماراتون و میزان توضیحات باقی مانده نسخه ای را برای مستند بین صفر تا یک تعیین کنید بدین معنی که نسخه یک در صورتی که ارائه گردد کاملا قابل سرمایه گذاری و پیاده سازی و ادامه تولید محصول می باشد .

لازم به ذکر است که جهت تعیین نسخه تمامی جاهایی که توضیح ها یا مطالب کامل نیستند با نوشتن(( پیوست در آینده )) علامت گذاری کنید تا مشخص شود احتیاج به ادامه دارد و شما راجع به آن فکر های دیگری نیز دارید .

  • پیوست ها

تمامی برگه های دستی کشیده شده هر چند غیر مهم را به مستند پیوست کنید .

    دیدگاه‌ها

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × چهار =

کافه پلی بازی آنلاین تحلیل بازی پلی استیشن نقد فیلم و سریال تحلیل بازی کامپیوتری