۱٫ طرح موضوع :

همه والدین دوست دارند فرزندان خلاق و خوش فکری پرورش دهند. پرورش خلاقیت کودکان در دنیای امروزی ، نقش مهمی در آینده آن ها خواهد داشت زیرا انسان های خلاق، راه حل های جدیدی برای مشکلاتشان پیدا می کنند و در زندگی موفق ترند. اما سوال این است که چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟

خلاقیت نیز مانند هوش انواع مختلفی دارد و هر یک از روشهای پرورش خلاقیت کودکان به تقویت یک یا چند بخش از خلاقیت کمک می کند.

خلاقیت در مجسمه سازی ، نقاشی و هنر های بصری به فرم و رنگ مربوط می شود در حالیکه ، خلاقیت در شعر و داستان نویسی ، به استفاده از کلمات و واژه ها بر می گردد.

در پروژه داستانک ، شعر و داستان نویسی به عنوان یکی از راههای مفید برای تقویت قوه خلاقیت کودکان در نظر گرفته شده است . با تشویق کودکان به گفتن و نوشتن داستان و شعر، کودک به ایفای نقش در موقعیت های مختلف می پردازد، و تفکرات، نگرانی ها و وقایع روزانه را به نوعی در داستان هایی که خلق می کند، منعکس می کند.

۲٫ ضرورت انجام طرح

این پروژه یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای نفوذ به دنیای کودکانه بچه ها خواهد بود و در تشخیص بسیاری از مشکلات کودکان و کمک به حل کردن آن ها نیز مفید خواهد بود.

۳٫ گروه هدف:

گروه هدف کودکان سه تا ۱۰ سال در نظر گرفته شده که به دو دسته بی سواد و باسواد خواندن و نوشتن تقسیم می شوند .

۴٫ اهداف اولیه

هدف اصلی و اولیه طرح کشف استعدادهای کودکان در زمینه شعر و داستان است و پرورش انها به نحوی که بتوانند ابراز شوند و در جهت مناسب تقویت گردند .

۵٫ اهداف ثانویه

هدف ثانویه که می تواند در سطحی کلان تر دیده شود کمک به خانواده ها در شناخت بهتر و عمیق تر کودکان و دنیای ذهنی آنهاست که این امر از طریق همکاری روانشناسان کودک در زمینه تجزیه و تحلیل شعرها و داستانهاست . چون کودکان از دنیای ذهنی خود و تخیل در نوشتن کمک میگیرند این داستانها می تواند راهی به درون ذهنیات آنها باشد .

این طرح همچنین این قابلیت را دارد که از تحلیل داده ها در سطح کلان و کشوری برای اطلاع از دنیای کودکان و طرز تفکر آنها استفاده کرده و در صورت لزوم سیاستگزاریهایی برای هدایت فکر کودکان از خردسالی صورت گیرد . به عنوان نمونه می توان میزان امید به زندگی و انگیزه های کودکان را از داستانها با در نظر گرفتن شاخصه های تحلیلی روانشناختی به دست آورد .

ثبت نام

نحوه ثبت نام به همان صورت اختصاری تمامی طرح های ابر دانش می باشد ، شماره تلفن همراه ، اسم ، و به جای سن از تاریخ تولد استفاده می شود که اطلاعات کامل تری ارائه می دهد . امکان الصاق کردن عکس کاربر با عکس گرفتن و یا آوردن عکس از حافظه نیز وجود دارد.

نکته متفاوت در زمان ثبت نام داستانک قسمتی از ضبط صدا می باشد که کودک با گفتن عبارتی ، به عنوان شروع داستان ها و یا قصه هایی که می خواهد در برنامه بخواند ، ضبط می کند ، این عبارت از چند نظر قابل بررسی است

  • ۱٫ هویت صوتی قصه های کودک
  • ۲٫ تشویق شروع به قصه خواندن و بازگو کردن
  • ۳٫ داشتن تن صدای تمامی کاربران برای پروژه های آتی

عباراتی که برای بازگو کردن و ضبط صدای کودک معرفی می شود باید بررسی گردد ، این ضبط ۵ ثانیه بیشتر زمان نمی برد و پس از ضبط کودک می تواند صدای خود را که ضبط کرده بشنود و اگر خوب نبود دوباره ضبط کند ، و اگر خوب بود دکمه شروع را بزند

همیشه در اکثر صفحات برنامه یک دستیار صوتی برای کمک به کودک وجود دارد که با تپ بر روی آن جمله کمک کننده مربوط به آن صفحه باز گو می شود ، این دستیار صوتی که در اینجا با یک معلم نشان داده شده باید طراحی گردد که می توان به عنوان المان آدامک داستانک ( قصه گو ) معرفی گردد .

صفحه اصلی

صفحه اصلی از ۴ قسمت اصلی تشکیل شده است

  • ۱٫ شنیدن داستان ( با عنوان قصه بشنوید که قابل بررسی است )
  • ۲٫ گفتن و یا خلق داستان ( با عنوان داستان بگید که قابل بررسی است )
  • ۳٫ کتابخانه من
  • ۴٫تنظیمات

بخش قصه بشنوید

موضوعات

موضوعاتی اولیه برای کتاب های داستان کودکان تعیین گردیده که قابل بررسی است ، با انتخاب هر موضوع کتاب های داستان طبقه بالا فیلتر همان موضوع می شوند و اگر بر روی قصه بشنوید دوباره تپ شود فیلتر موضوع از حالت انتخاب خارج می شود .

کتاب های داستان

در این قسمت کتاب های مصور و صوتی ای که به عنوان محتوای اولیه برنامه به صورت آفلاین وجود دارد و در آینده بقیه محتوای آن به صورت آنلاین اضافه می گردد ، وجود دارد که کودک می تواند هر کدام را انتخاب کرده و بشنود کتاب ها با حرکت به چپ و راست در طبقه کتابخانه نمایش داده می شوند .

بخش داستان بگویید

پازل قصه ( عنوان قابل بررسی است )

این قسمت برای سنین قبل از دبستان است که کودک با انتخاب ترتیب مشخصی از تصاویر و ضبط صدای خود خلاقیت خود را در خلق داستان بدون نوشتن ارائه می کند .

کتاب های داستان

کودکان در این قسمت کتاب های داستانی که به وسیله کودکان نوشته و خوانده شده با نام خود کودک ارائه می شود در برنامه پروفایلی از کودک نداریم فعلا و فقط کودک کتاب داستان خود را تولید می کند در فاز های بعدی برای هر کودک نمره و براورد استعداد یابی خاصی تعریف می شود در صورتی که کودک بخواهد کتاب داستانی اضافه کند با تپ بر روی قسمت سبز رنگ شروع به خلق یک داستان برای اضافه شدن در کتاب خانه می کند این قسمت برای کودکان زیر ۷ سال که سواد نوشتن ندارند بسته بماند ( سن کودک را از تاریخ تولد وی داریم )

کتابخانه من

در قسمت کتابخانه من تمامی کتاب هایی که در قسمت داستان بگید توسط کاربر اضافه شده نمایش داده می شود و همین طور کتاب هایی که در قصه بشنوید با صدای دانش آموز دوباره ضبط می شود .

نمره معلم انشا از ۲۰ بوده و صد آفرین هم می تواند به یک داستان بدهد ، هر ۱۰۰ نمره یک قلم طلائی است ، هر صد آفرین نیز ۱۰۰ نمره است . هر کدام از کتاب ها را که کلیک کند به صفحه پخش کننده معمولی می رود و داستان قابل شنیدن است.

قلم طلائی

همان طور که سالها دانش آموزان به کارتها و مهر های صد آفرین برای تشویق عادت کرده اند یک ارزش گذاری به جای ستاره دادن اختصاص یافت به عنوان ” قلم طلائی ” که می تواند برچسب آن نیز تولید شود و در مدارس پخش گردد این ارزش گذاری مختص کلاس های انشا انجام می شود و در برنامه و سایت به داستانک های ارسالی ، لایک ، نمره معلم ، و مهر صد آفرین با صد نمره ، ایجاد تجمیع امتیازاتی می کنند که هر صد تا از آن یک قلم طلائی است

خود قلم طلائی می تواند به عنوان یک برند مطرح شود .

به این طریق تقریبا هر ۵ الی ۱۰ داستانک ارسالی با نمره بین ۱ تا ۲۰ باعث ایجاد یک قلم طلائی می گردد.

تنظیمات

قسمت تنظیمات تمام موارد تعیین شده ابتدایی را بجز شماره همراه می توان عوض کرد اینجا علامت معلم انشا با کلیک کردن تمام آیکن های معلم انشا را در برنامه مخفی و یا نمایان می کند

تمامی جلد های کتاب کودک همگام با طرح برنامه نقاشک به صورت مربع پایه ریزی می شود در کنار هر عکس جلد طراحی شده برای داستان یک نوار سیاه و سفید که نشانه جلد یک کتاب است گذاشته می شود که این عکس مربع حالت یک کتاب را به خود بگیرد . نمایش داستان برای کودک تا جایی که می شود باید تصویری و به دور از پیچیدگی باشد ، لذا برای این منظور مواردی را نمایش می دهیم :

۰٫ دکمه بازگشت به صفحه اصلی

۱٫ جلد کتاب داستان

۲٫ عنوان کتاب داستان: با فونت بزرگتر ( چون این صفحه مخصوص همین کتاب داستان است و این همان عنوان صفحه است )

 

عکس های مصور داستان

دلیل مصور بودن و رد شدن تصاویر در هنگام پخش صوت کتاب این است که نباید کتاب جنبه انیمیشن پیدا کند و کودک بتواند صحنه ها ای را که نمی بیند در ذهن خود مجسم کند مانند داستان های مصور.

 

گفتگو های نوشته شده

در صورتی که کودک بالای ۷ سال داشت دکمه نمایش گفتگو ها فعال شده و کودک می تواند آن را ببیند ( درصورتی که روی این دکمه تپ شود نوشته ها نیز نمایش داده نمی شوند که این یکی از قوانین تولید داستان مصور برای محتوای اولیه برنامه است که باید هم خروجی تصویر با ابر گفتگو ها و هم خالی و بدون ابر گفتگو ها داشته بشد که این موارد در مستند محتوای اولیه برنامه داستانک خواهد آمد ) ( در بخش تنظیمات می توان این مورد را قرارداد )

 

 گوینده ( نام قصه گو )

در حالت اولیه پخش داستان ، نام گوینده اصلی محتوای اولیه برای داستان نوشته می شود ( مثلا برای داستان های شب بخیر کوچولو نام گوینده اصلی خانم مریم نشیبا نوشته می شود )

۶٫ پخش کننده

پخش کننده قسمتی از صفحه را به خود اختصاص می دهد که کودک با زدن دکمه پخش شروع به شنیدن می کند و همانطور که سیک بار به سمت راست می رود تصاویر داستان نیز به سمت راست می رود تا به انتها برسد ، و اگر کودک خط پیمایش را به عقب یا جلو ببرد تصاویر نیز به همان شکل به عقب و جلو می روند

۷٫ دکمه چراغ خاموش

این دکمه برای شنیدن قصه به هنگام خواب است که در صفحه بعد توضیح داده می شود .

بازخوانی داستان

یکی از مواردی که در طراحی برنامه های آموزشی و یا کاربردی کودکان باید رعایت کرد این است که کودک را با انتخاب های اولیه بسیار گیج نکرد ، منوی اولیه با گزینه های بسیار برای کودک گیج کننده است ، لذا بجای اختصاص دادن یک قسمت کامل به بازخوانی داستان ، با هدف اضافه کردن صدای کودک به دیگر صدا های ضبط شده ازداستان این امر میسر می شود.

در این قسمت در صورتی که کودک صدا های دیگری را برای تعریف کردن داستان بجز صدای گوینده اصلی انتخاب کند برای ضبط داستان با صدای خود انگیزه پیدا می کند لذا حتی دکمه ضبط صدا بر روی دکمه پخش پایین صفحه می افتد که هنگامی که کودک دکمه ضبط را انتخاب کند از تغیر دکمه پخش به ضبط مطلع شود .

با شروع بازخوانی داستان دکمه های چراغ خاموش و ابر گفتگو ها تبدیل به دکمه های پخش صدای ضبط شده کودک و یا ضبط دوباره صدا تبدیل می شوند .

با تپ کردن دکمه ضبط صدا یک هشدار برای آموزش کودک جهت بازخوانی نمایش داده می شود که به وی می گوید وقتی بازخوانی تمام شد دکمه تیک را بزند و اینکه کودک باید انگشت خود را بر روی ضبط نگه دارد و هر بار که انگشت خود را بر روی دکمه نگه می دارد به تعداد ثانیه های صدای صبط شده اضافه می شود و به همان نسبت تصاویر به سمت چپ می روند تا به انتها برسند . در صورتی که کودک تصاویر را به چپ و راست پیمایش کرد از همان جا که کودک انتخاب کرده با ضبط صدا باز به سمت چپ و انتهای داستان برود ولی بیشتر از ۳۰۰% زمان صدای گوینده اصلی نشود . هر بار که دکمه بازگشت زده می شود آخرین صدای ضبط شده با نگه داشتن انگشت پاک می شود تا از اول گفته شود.

حداکثر زمان باز خوانی داستان توسط کودک ۳۰۰% زمان گوینده اصلی است ، ولی در صورتی که کودک زود تر دکمه تیک که درکنار عکسش به نشانه کامل شدن بازخوانی وجود دارد را زد همانقدر که ضبط کرده است برای بازخوانی ضبط می گردد که حداقل زمان ضیط صدا ۵۰% زمان اصلی خواهد بود و اگر قبل از آن بخواهد تیک را بزند یک هشدار مبنی بر ناکافی بودن زمان بازخوانی داستان نمایش داده می شود .

وقتی که بازخوانی تمام شد و تیک زده شد، صدای کودک به لیست صدا های بازخوانی اضافه شده و در صفحه پخش لود می شود

چراغ خاموش

در موقع خواب برای قصه شب کودک می توان برنامه را برای حالت شب با خاموش کردن چراغ تنظیم کرد در این حالت المان هایی از صفحه که احتیاج به دیدن دارند مثل تصاویر و ابر های گفتگو حذف می شوند صداهای مختلف قصه حذف می شوند و به جای آن یک پس زمینه شب که با نور تلفن همراه به صورت نور آبی مثل چراغ خواب در اتاق روشن است باقی می ماند

با زدن دکمه تصویر ماه پس زمینه شب صفحه به عکس های مختلف تغییر می کند مانند اسکرین سیور های مختلف ، که می تواند وابسته به فصل های مختلف و حتی تصاویر متحرک با درخشیدن ستارگان هم باشد

در اینجا چون به نیاز خوابیدن کودک می رسیم بخشی برای تنظیم خواب کودک با انگیزه شنیدن داستان ایجاد می شود و به جای صداهای دیگر بازخوانی نمایش داده می شود .

این بخش فقط با تعیین کردن ساعت و تیک زدن کنار آن از این به بعد تلفن همراه را موظف می کند که سر ساعت تعیین شده شروع به قصه گفتن کرده که این قصه به صورت رندم از قصه های شب (شبخیر کوچولو ) انتخاب می شود و والدین می توانند بر این اساس خواب کودک را نیز منظم کنند .

پازل قصه

پازل قصه یک قالب از خلق داستان توسط کودک است که احتیاج به داشتن سواد و نوشتن ندارد . بدین صورت که هر پازل قصه شامل فقط چندین تصویر از یک داستان مصور است که بدون ترتیب در کنار هم چیده شده است و کودک می تواند هر کدام را که بخواهد با هر ترتیبی بچیند و قصه جدیدی خلق کند

پازل قصه ها به خودی خود عنوان ندارند فقط ابزاری برای تحریک قوه خلاقیت داستانی کودک هستند

دلیل اینکه این پازل مدل بهینه و اصلی و نمره نزدیک شدن به آن را ندارد این است که در هر صورت پیوستگی ای بین تصاویر داستان مصور وجود دارد ولی اگر کودک با ساختن یک داستان اشتباه نمره پایینی از نزدیک شدن به داستان اصلی بگیرد ، باعث از بین رفتن قوه خلاقیتش می شود لذا این پازل کاملا آزاد برای چیدن است . کودک تصاویر را از بالا انتخاب کرده و به تایم لاین اصلی داستان درپایین می اندازد ( drg and drop) و با به چپ و راست بردن تصاویربالا بقیه تصاویر نمایش داده میشوند

هر عکسی که انتخاب می شود به رنگ سبز در می آید و یک تیک روی آن به معنی انتخاب شدن می خورد و بر روی عکس های انتخاب شده یک ضرب در برای حذف می آید .

به ازای هر عکسی که اضافه می شود ۱۰ ثانیه به حداقل زمان ضبط صدای داستان اضافه می شود یعنی کودک هر چه بیشتر عکس استفاده کند مجبور می شود حداقل صدای بیشتری را برای داستان ضبط کند (در اینجا نیز برای ضبط صدا به اندازه ۳۰۰% تعداد کل تصاویر زمان وجود دارد ) نوار پیمایش طوسی با عکس ها طولانی تر و نوار پیمایش آبی با ضیط کردن صدا می شود.

با هر بار نگه داشتن دکمه ضبط مقداری از داستان ضبط می شود و هر بار که دکمه بازگشت زده می شود آخرین صدای ضبط شده پاک می شود تا از اول گفته شود. و نوار پیمایش آبی که به اندازه همان ثانیه طولانی تر شده نیز کمی کوتاه تر می شود .

با هر بار نگه داشتن دکمه ضبط مقداری از داستان ضبط می شود و هر بار که دکمه بازگشت زده می شود آخرین صدای ضبط شده پاک می شود تا از اول گفته شود. و نوار پیمایش آبی که به اندازه همان ثانیه طولانی تر شده نیز کمی کوتاه تر می شود .

دقت شود که دکمه سیاه پیمایش اینجا غیر فعال است .

ساعت آخرین زمان حداقل ضبط را نشان می دهد و اگر بیشتر از آن کودک ضبط کرده بود زمان ضبط شده را نشان می دهد .

پس از اینکه کودک از داستان ساخته شده راضی شد دکمه تیک را که در کنار عکسش است و با صدای اسم خودش نوشته است ، می زند ( همیشه یک بار هشدار دهد که آیا مطمئن هست کارش را تمام کند و یا خیر و بعد خروجی بدهد .

حالا از کودک می خواهد برای پازل قصه خود یک عنوان هم انتخاب کند زیرا پازل قصه ها به خودی خود عنوان ندارند. پازل قصه ضبط شده توسط کودک به لیست پازل قصه های دیگر اضافه می شود پازل قصه ها می توانند ابر گفتگو هم داشته باشند که کودک با کلیک کردن به روی هر کدام تا کاراکتر محدود بتواند در آن یادداشت کند ولی در این فاز پیاده سازی نمی شود .

خلق کتاب داستان

کتاب داستان قالب محتوایی ای می باشد که شامل عنوان ، نویسنده ، متن داستان ، جلد و تصاویر آن است ، این قالب در بالاترین سطح داستان نویسی کودک به صورت حداکثری تعریف شده که کودک با گذارندن مراحلی مثل بازخوانی داستان و پازل قصه در اینجا دستش برای خلق هر داستانی باز باشد .

موضوع

داستان نویسی کودک شاید برعکس داستان نویسی نویسندگان باشد مثلا آخرین چیزی که در یک رمان نهایی می شود عنوان و اسم آن است ولی در اینجا برعکس است زیرا کودک از همان ابتدا می گوید می خواهم یک داستان ترسناک بنویسم یا می خواهم داستان جزیره گنج را بنویسم و بعد تصویر هایی را از داستان توصیف می کند و در انتها و متن و بدنه اصلی داستان می پردازد ، لذا ابتدا موضوع و فضای داستان از کودک سوال می شود .

اسم

سپس اسم داستان سوال می شود ، لازم به ذکر است که تمامی جملات به کار رفته باید بررسی گردند ولی یک کلمه از انتخاب قبلی کودک درجمله مرحله بعدی باید وجود داشته باشد که کودک احساس کند یک مرحله پیشرفت کرده و به انتخابش برای موضوع بها داده شده است . این ارزش دادن به موضوع انتخابی با تغییر تم صفحه به عکسی در رابطه با موضوع انتخابی نمایش داده می شود که کودک در آن فضا احساس نزدیکی بیشتری به موضوع داستان خود کند به عنوان مثال با انتخاب موضوع ترسناک پس زمینه صفحه یک عکس با تم کارتون های ترسناک کودکان بشود .

جلد

مساله بعدی جلد کتاب داستان است ، این بدان معنی است که پررنگ ترین تصویری که کودک از داستان دارد را بیابیم ، با نمایش تمامی تصاویر محتوای اولیه برنامه مرتبط با موضوع انتخابی کودک می توان انتخای خوبی از کودک گرفت ولی بهترین حالت دریافت تصویر از خود کودک است ، از آنجا که این برنامه برای دریافت تصویر هدف گذاری نشده می توان با مرتبط کردن برنامه نقاشک و تصاویری که با همان شماره تلفن همراه در بانک اطلاعات آن برنامه وجود دارد در اینجا نیز استفاده کرده و اگر کودک با نقاشک آشنا نیست در اینجا تبلیغ برنامه نقاشک را نیز انجام داد.

شخصیت

یکی از المان های مهم در بحث روانشناختی کودک انتخاب شخصیت داستانی است که بازگو می کند ، شاید در قالب محتوای کتاب داستان برنامه این شخصیت نقش خاصی ایفا نکند ولی می تواند باعث شناخت بیشتری از طرز تفکر کودکان داشت . این شخصیت در مراحل بعدی برای خط دهی به داستان جلوی چشم کودک خواهد ماند . در تمامی مراحل برای هر صفحه دستیار صوتی وجود دارد.

نوشتن داستان

پس از انتخاب شخصیت داستان که در بالای نوشته ها حضور دارد حالا کودک می تواند شروع به نوشتن کند ، چون ممکن است افراد زیر ۷ سال نیز از این قسمت استفاده کنند ، نوشتن داستان ضروری نیست ولی امکانش وجود دارد، اگر کودک چیزی از داستان را ننویسد ، در مرحله بعد می تواند آن را تعریف کند و صدای خود را ضبط کند . تعداد کاراکتر های نوشته نه حداقلی دارد نه حداکثری

تعریف کردن صدای داستان

در قسمت بعد کودک نوشته ای را که از داستان یادداشت کرده با صدای خودش می خواند و اگر چیزی ننوشته باشد نیز باز می تواند داستان را بازگو کند این شیوه ضبط صدا نیز مانند همان شیوه های پیشن است که مفصل توضیح داده شد .

عکسهای بین داستان

در پایان کودک می تواند بجز عکس جلد تصاویر دیگری را نیز اضافه کند که این تصاویر حداقلی دارد ( ۸ عدد ) تا بتوان کتاب داستان را برای دیگر کودکان نمایش داد و تا وقتی این تعداد را انتخاب نکند داستان پایان نمی پذیرد ( تعداد عکس های مرتبط با موضوعات باید بسیار زیاد باشد و تمام عکس های نقاشک کودک نیز وارد شود ) با زدن دکمه پخش داستان گفته شده پخش می شود که به کودک ذهنیت بدهد که عکس انتخاب کند (ترتیب در اینجا مهم نیست زیاد چون به ندرت از نقاشک وارد می کنند تصاویر را و فقط عکس های مرتبط را می گذارند

پایان و ثبت داستان

در نهایت کتاب داستان خلق می شود و از کودک برای فکر آخر تایید گرفته می شود در تمامی مراحل قبلی کودک با دکمه بازگشت می توانست به مرحله قبل بازگردد ولی پس از زدن دکمه تیک دیگر نمی تواند . عکس کودک کنار دکمه پایان به معنی امضای وی است . در نهایت این کتاب به لیست کتاب های داستان کودکان در صفحه قصه بگید صفحه اصلی اضافه می شود .

    دیدگاه‌ها

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 11 =

کافه پلی بازی آنلاین تحلیل بازی پلی استیشن نقد فیلم و سریال تحلیل بازی کامپیوتری